معرفی شهر شیراز

در این مقاله با ما همرا باشید تا با شهر دوست داشتنی و زیبای شیراز بیشتر آشنا شوید. هرآنچه که باید از شیراز بدانید از موقعیت جغرافیایی شیراز، آب و هوای شهر شیراز، آثار تاریخی شهر شیراز و ... را معرفی خواهیم کرد.


شهر شیراز مرکز استان فارس و یکی از بزرگ­ترین شهرهای ایران با مساحت 240 متر مربع است. این شهر رتبه­ی پنجم را از نظر وسعت و جمعیت در میان شهرهای کشور دارد. شهر شیراز در عرض جغرافیایی 29/37 و طول جغرافیایی 52/32 واقع شده است. در قدیم این شهر با نام­های شهراز، تیرازیس، خشتیوراز، شهرراز و شیرساز نیز شناخته می­شده است.

موقعیت جغرافیایی شیراز: 


از نظر جغرافیایی این شهر از قسمت شمالی به شهرستان­های سپیدان و مرودشت، از قسمت غربی به شهرستان­ کازرون، از قسمت جنوبی به شهرستان­های فیروزآباد و جهرم و از قسمت شرقی به شهرستان­های استهبان و فسا منتهی می­شود. و می­توان گفت تقریبا تمامی دور تا دور شیراز را کوه­های بلند پوشانده اند.


آب و هوای شیراز :


متوسط درجه حرارت سالانه شهر شیراز 3/17 درجه سانتیگراد حداقل مطلق آن 14 درجه سانتیگراد و حداکثر مطلق آن 2/43 درجه سانتیگراد میباشد. متوسط بارندگی سالانه شهر شیراز حدود 307 میلیمتر است و معتدل تعداد روزهای یخ بندان در طول سال در حدود 54 روز می باشد.
صنایع دستی شیراز:
 صنایع دستی معروف این شهر شامل حصیر بافی و سفال سازی و نقره سازی و قلمزنی، خاتم کاری و رنگ کاری و درودگری است و همچنین وجود کارخانجات متعدد صنعتی و دانشگاه و آثار ابنیه تاریخی موجب معروفیت شهر شیراز گردیده است.


آثار تاریخی شهر شیراز:


دروازه قرآن


ارگ کریم خان


بازار وکیل ، حمام وکیل ، مسجد وکیل


حافظیه


سعدیه


نارنجستان قوام


باغ ارم


سرای مشیر یا سرای گلشن


باغ عفیف آباد یا باغ گلشن


خانه زینت الملک